onsdag 23 december 2009

Premiär för snöcykling

Jul i Stockholm i år igen. Helt ok, för min del.

Eftersom jag har bestämt mig för att inte börja springa förrän jag är helt symtomfri så är jag hänvisad till cykel ännu så länge. Längdåkning är tyvärr inte heller att tänka på då det frestar på hälsenan ännu mer. På vägen upp till huvudstaden stannade vi därför på Biltema i Jönköping och köpte deras dubbade 26 x 2,1-däck. Drygt 250 bananer per däck är en tredjedel av Nokias varianter. Troligen håller de väl bara en fjärdedel så läng som Nokias, men mitt behov av dubbdäck blir nog ändå ganska begränsat resonerar jag.

Efter däckbyte gav jag mig ut på ishala vägar. Wow! Kanongrepp så länge det inte är tjock snömodd.
I Stockholm bor jag vid Ulvsundasjön och började rundan genom att följa vattnet mot Sumpan. Jag irrade runt där ett tag och klippte några backar i hyfsat tempo. Bilarna hade större problem än jag.



Sedan hittade jag Lötsjön och Råstasjön där jag testade olika underlag. Jag gav mig ut på oplogade stigar där utmaningen var att hålla styrfart.


På de plogade cykelbanorna kunde jag dra på rätt bra.

Efter åtskilliga felkörningar hittade jag slutligen fram till Haga där jag spann omkring i ett undebart snölandskap. Efter dryga timmen drog jag mig hemåt igen. En timme och 15 minuter blev det. Snöcykling var en ny och positiv upplevelse. Ska bli spännande att testa lite mer backig och bilfri terräng i Dalarna snart.
Avslutar med en bild på gässen i Råstasjön.


God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar