måndag 26 oktober 2009

Calle Skofilare

Alla som följt min blogg sedan starten - hmm... i förrgår - har läst om mina hälproblem. Jag vet fortfarande inte exakt vad det är, men jag vet att det gör svinont när skor trycker på baksidan av hälen. Därför gav jag mig på att skräddarsy ett par av mina gamla löparskor. Valet stod mellan mina pensionerade Nike Zoom Elite och mina Asics DS Trainer vilka jag har förlorat förtroendet för.
Jag offrade Asicsen. Så här efteråt undrar jag lite varför jag inte tänkte på att jag hade ett till par äldre Asics DS Trainer i källaren. Ja ja, eftertankens kranka blekhet.

Så här gjorde jag:
1. Sprätta upp sömmen överst på hälkappan. Gräv ur all stoppning som kommer skava mot det onda stället.

2. Tag en plåtsax eller liknande och klipp bort delar av den hårda plastbit som (när man har ont) känns som djävulens påfund, men annars förstås fyller någon slags funktion.

3. Sy hjälpligt ihop den uppsprättade sömmen.


Hur gick det då?
Jo, sådär. Operationen var delvis en succé men: "Vi måste nog meddela patienten att ytterligare bitar måste plockas bort". Men visst blev det bättre. Jag sprang lugnt i drygt 8,5 km och hade @ 4:50 c:a innan jag gav mig ut i terrängen. Bland annat över ett stenröse med tillhörande taggtråd, en bit av djungeln och uppbökade vildsvins-ängar.
Sedan fyllde jag på med 2 x 4min träningscykel med lite styrka efter varje intervall. Sedan negativa tåhävningar i trappan.
Tack för idag!

2 kommentarer:

  1. wow, helt nya nivåer av nördighet:) Inte minst bildinslagen förhöjer det intrycket, fortsätt så!

    SvaraRadera
  2. Jag kan nog höja nördnivån några snäpp till. Ingen vet var det kan sluta:)

    SvaraRadera