onsdag 28 oktober 2009

Kvalitetstid

Onsdag är den dag jag försöker köra kvalitet. För den oinvigde kan jag berätta att man med det menar ett pass som inte bara går ut på att springa i ett och samma relativt lugna tempo. Man skulle också kunna säga att man i kvalitetspass specialtränar vissa delar av löpningens olika beståndsdelar.

Oftast handlar det om olika typer av intervall eller fartlek - som förstås är vad det låter som. Olika löpare lägger olika stor vikt vid kvalitetspass, men de flesta är överens om att det är något som bör göras.

Jag har genom åren prövat på olika intervallpass med mediokert resultat. Jag tror jag gjort två vanliga misstag:

1. Ingen kontinuitet
- En fluga gör ingen sommar. Drar man ett kvalitetspass två gånger under en vecka för att sedan hoppa över det i tre veckor så kommer kroppen inte behöva anpassa sig för att klara dessa pass. Nu har jag som sagt bestämt mig för onsdagskvalitet. Endast sjukdom och skador ska rubba den planen (i verkligen funkar det inte så, som alla vi som har barn känner till).

2. Springa för snabbt i början
- Missen som jag, och många med mig, gjort vid intervallpass, är att springa nära max vid de första intervallerna vilket gör att man förstås inte pallar samma tempo i de följande. Nu när jag blivit en mogen löpare - nu med egen blogg- så har jag på senare tid lyckats bättre.

Idag blev det ett nedbantat pass, endast 4 x 1000m plus uppvärmning och hemjogg, pga mina hälproblem.

Så här blev intervallerna:
Repetition 1 (1000m): 500m @ 4:24 + 500m @ 4:08
Repetition 2 (1000m): 500m @ 4:16 + 500m @ 3:59
Repetition 3 (1000m): 500m @ 3:58 + 500m @ 3:58
Repetition 4 (1000m): 500m @ 3:58 + 500m @ 3:55

Lite snabbare för varje repetition alltså och lite snabbare andra halvan av varje repetition (utom rep 3).

Igår kväll vid 21:30 blev det en kort jogg på 5 km för att möta Dante som varit hos en kompis.
Jag la in en snabb kilometer som gick på 3:40. Annars lunkade jag i 5:10 tempo cirka.

Hälen känns men fungerar. Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar