måndag 16 november 2009

Slå en volt

Idag blev det mountainbike på Romeleåsen. Hälen fick sålunda vila från löpning en dag till. I morgon räknar jag med att ta ut den och mina nya skor på en testtur i skogen.

De som tror att Skåne är platt har inte sprungit/cyklat på Romeleåsen. Visst, backarna är inte kilometerlånga men det är brant. De brantaste ställena är bara att glömma men jag vågar mig ut på alltmer våghalsiga nedfarter. Tyvärr plattas lutningen ut ordentligt då det fångas på bild. Ta en titt på den här:Lutningen - jag vet att detta inte framgår av bilden - motsvarar en röd/svart backe. Jag kan cykla ner, ytterst långsamt, om jag står med tyngdpunkten långt bakom sadeln. Att bara bromsa med bakbromsen är meningslöst, då förlorar man kontrollen direkt. Så fort man trycker till lite för hårt med frambromsen slår man runt, vilket jag lyckades med en gång idag.
Men det här är kul! Särskilt om man hinner att ta loss fötterna ur clipsen innan man voltar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar